MÚSICA
Huit estrenes en l'última setmana de la Biennal de Sevilla
Hui s'estrenarà en el Teatre Albereda el documental ‘Potaje Gitano de Utrera’

“Tenim per davant l'última setmana de programació de la XXII Biennal, amb espectacles d'estrena quasi diàriament”. Així resumia hui com serà la recta final que encara el principal esdeveniment de flamenc en el món el seu director, Chema Blanco, durant la trobada que ha mantingut hui amb Marco Vargas i Chloé Brûlé. El duo artístic presenta ‘Origen’, dimarts que ve en el Teatre Central. Es tracta d'un “treball molt artesanal on hem hagut de concretar molt el que hem anat creant”, anunciava Vargas.
Aquest treball, que venen desenvolupant des que van començar a investigar en els romanços extremenys durant la pandèmia, reunirà sobre l'escenari a artistes com Fuensanta La Moneta o el ballador extremeny Antonio Peregrino. Coordinar les diferents personalitats en escena ha sigut més un treball d'artesania, de trobada i d'adaptació, rebent i integrant cadascuna de les propostes que els diferents artista van anar fent al procés creatiu.
Marco Vargas i Chloé Brûlé, Giraldillo a la innovació en 2008, plantegen, amb ‘Origen’, “la possibilitat de detindre'ns per a percebre el valor del xicotet i contemplar l'elegància del simple”. Sense deixar de costat el seu característic llenguatge, la companyia sevillana fa un pas més en la seua trajectòria amb aquest projecte dissenyat al voltant del contingut antropològic del ritu i la celebració.
‘Nocturna’ de Rafaela Carrasco
El Teatre de la Maestranza rebrà hui a Rafaela Carrasco i la seua ‘Nocturna’, arquitectura de l'insomni. Un nou pas en una trajectòria professional marcada, des dels seus començaments, per l'afany investigador i renovador del flamenc. En aquesta ocasió, la coreògrafa sevillana planteja una exploració dancística, musical i poètica entorn dels grans motius i contradiccions que genera la nit vista des de la lucidesa i l'al·lucinació de qui vela i de qui viu l'insomni.
El dimarts, la jornada comença amb una nova estrena, el de ‘Sinda’, la proposta que porten al Lope de Vega Pastora Galván i María Marín. Un treball per al qual totes dues artistes comptaven recentment que s'han escoltat i han creat un espai comú creatiu sota la direcció artística d'Israel Galván, que els ha plantat un viatge per diferents climes "forts i frescos”. Després d'elles, el Turina rep a José Manuel León, guitarrista polifacètic que comparteix projectes amb artistes com Olga Pericet, el trio Bresur al costat de Rodrigo G. Pahlen o el guitarrista brasiler Gabriel Selvage. La nit del dimarts acaba amb l'estrena en el Central de ‘Origen’, de Marco Vargas i Chloé Brûlé.
Amb ‘Manuela’ arribarà el dia 28 un dels plats forts de la programació de la Biennal: el retrobament del públic sevillà amb la trianera Manuela Carrasco, un dels noms majors del ball actual. Serà en el Teatre de la Maestranza l'espai que rep aquesta estrena, que compta amb la direcció d'Antonio El Pipa, i Jesús Méndez, Antonio Reyes i Enrique l'Extremeny al cante. José Quevedo, Boleta, guitarrista amb un horitzó ampli que és un dels màxims exponents de la sonata, prendrà el testimoni en la jornada del dimecres en Turina.
El Lope de Vega tindrà aquesta setmana una altra cita imprescindible amb Mayte Martín, referent imprescindible del cante actual, que desplegarà les seues millors facultats en l'espectacle ‘Flamenc íntim’. Serà el dijous, el mateix dia que Rycardo Moreno oferisca en l'Espai Turina un “repertori des de la nuesa, la fusta, les cordes, les meues mans i el seu esperit” per a la penúltima jornada del cicle ‘Guitarra nua’. Aqueix dia, Andrés Marín & Jon Maya amb Yarin arriben al Central per a proposar un diàleg entre cultures, una dansa de tradició amb la vista posada en el demà. Una trobada singular entre dos universos coreogràfics serà el que ens oferisquen en el seu projecte, ‘Yarín’, que va començar a gestar-se en la passada edició del Festival d'Itàlica.
L'endemà, Rocío Molina tornarà a sorprendre propis i estranys amb l'estrena a Sevilla de ‘Carnació’, espectacle en el qual, al costat de Xiquet d'Elx, Olalla Alemany, Pepe Benítez i Maureen Choi, mostra la capacitat del ball per a desplegar-se com una potència pura. Aqueix dia es tanca el teló del Maestranza per a la Biennal i s'acomiada, a més, el cicle ‘Guitarra Nua’ de la mà d'Antonio Rey guanyador del Grammy Llatí a millor disc de flamenc en 2020. En el Teatre Albereda, Marcos Serrato, Tomás de Perrate i Raúl Cantizano estrenaran ‘Tempte Fusta’, concert que es basa en la improvisació lliure i que presenta una altra de les potes que té el flamenc, rescatant aqueixos sons que s'imaginen primitius.
L'1 d'octubre es tancaran per a la Biennal les portes del Central i ho farà Llum Arques/La Phármaco amb la producció de la Biennal, Teatres Canal de Madrid i DT. Scéne Nationale – Pays de Montbéliard. ‘Mariana’ és el títol del seu espectacle. Fa al·lusió “al nom de la cabra que acompanya al gitano errant, la del xou, la que balla i li dona menjar”. Com a fermall d'or, no sols de la programació del teatre Lope de Vega sinó de tota la Biennal 2022, el guitarrista sevillà Rafael Riqueni brindarà el seu repertori ‘Herència’ tot sol amb el seu instrument. Un geni de les sis cordes que tancarà brillantment aquesta intensa edició de la Biennal.
Una mirada a la crítica en femení
La crítica femenina té un lloc privilegiat en la Biennal de Flamenc i es donarà cita en l'Espai Santa Clara entre el 28 i el 29 de setembre. La trobada, que està organitzat per l'Associació de Periodistes Culturals d'Andalusia ‘José María Bernáldez’ (APCA) i compta amb la col·laboració de l'Àrea d'Igualtat i Recursos Humans de l'Ajuntament de Sevilla, vol mostrar el paper de la dona en la crítica, la informació i la investigació en el flamenc. ‘la crítica flamenca’ reunirà, per primera vegada en taules de debat a dones que han fet crítica o informació de flamenc.
Un grup de crítiques, informadores o investigadores flamenques debatran sobre el gènere en l'Espai Santa Clara. Estan coordinades pel periodista Manuel Pedraz i divulgaran i analitzar la situació actual de la dona en aqueix àmbit relacionat tant amb la comunicació i difusió com amb la formació del flamenc. El seu objectiu serà el de reflectir l'esperit de renovació que expressen tant el cartell de la Biennal com la seua programació, protagonitzada per una important nòmina d'artistes femenines.
Les exposicions continuen més enllà de l'1 d'octubre
’Arxiu Colita’ reuneix a la Sala Atín Institutriu més d'un centenar d'obres originals de la fotògrafa Isabel Steva Hernández, “Colita”, seleccionades a partir de materials procedents del seu arxiu personal. Treballs inèdits o escassament divulgats, conviuen i amplien el context d'aquelles fotografies icòniques amb les quals l'artista ha obtingut el reconeixement de la crítica i l'admiració del públic.
Una altra de les propostes expositives més importants que acull la XXII Biennal, és ‘El Sol Desaparegut’, entorn de la figura de Helios Gómez. El seu llegat s'estén més enllà de la seua producció artística, realista i d'avantguarda i, en aquesta ocasió, les obres seleccionades incideixen especialment en la imatge que el propi Helios Gómez va projectar de si mateix com a guitarrista flamenc i artista popular que amb els seus dibuixos “cap al mateix que els flamencs amb el seu cante i el seu ball”.
‘Karmenstein, disseccionant al monstre’ ofereix en l'Espai Santa Clara una aproximació diferent al mite de Carmen Amaya, l'artista gitana més gran de tots els temps, a través dels ulls de la seua sastressa i amiga íntima, Vicenta Bejarano. Una història de fotos trencades, resistència, memòria i diversitat entre dones valentes. Karmenstein és un collage audiovisual sobre estereotips racials i relats privats desenvolupat per Jerónimo dels Sants, Emilia Peña i Ernesto Rosa en col·laboració amb Factoria Cultural, La Digitalitzadora de la Memòria Col·lectiva i la família de Vicenta Bejarano Gómez.
La Biennal de Flamenc és un projecte de l'Institut de la Cultura i les Arts de l'ajuntament de Sevilla (ICAS). Compta amb col·laboració institucional del INAEM del Ministeri de Cultura i Esport, Junta d'Andalusia i Diputació de Sevilla. Amb el patrocini de la Fundació Cajasol i ABC; i la col·laboració de: Teatre de la Maestranza, Real Alcázar i Port de Sevilla.
CONSULTA EL PROGRAMA COMPLET DE LA BIENNAL i VENDA D'ENTRADES:
www.labienal.com