TEATRE
La Mostra de Teatre Espanyol d'Autors Contemporanis aposta en la seua 30 edició pel teatre documental, l'autoficció i els grans formats
La trobada se celebrarà del 4 al 12 de novembre en diferents espais de la ciutat d'Alacant

La Mostra de Teatre Espanyol d'Autors Contemporanis d'Alacant celebrarà el seu 30 aniversari del 4 al 12 de novembre amb una programació atenta a la diversitat de formats, gèneres i temàtiques que caracteritzen la dramatúrgia del segle XXI, i en la qual hi haurà una destacada presència de dones creadores. Serà a més una edició especial en la qual la Mostra analitzarà el seu propi llegat escoltant les veus de destacats autors i autores nacionals, però també a través d'accions de participació ciutadana. Aquestes són algunes de les claus de l'etapa de canvi que s'inicia de la mà de la nova directora de la Mostra, Mónica Pérez Blanquer.
El Teatre Valle Inclán de Madrid, espai vinculat al Centre Dramàtic Nacional, ha acollit aquest matí la presentació dels continguts de la trentena edició d'aquesta trobada. L'acte ha comptat amb la presència de representants de les entitats coorganitzadores: el director general del INAEM, Joan Francesc Marco Conchillo; la diputada de Cultura d'Alacant, Julia Parra; el director adjunt d'Arts Escèniques del Institut Valencià de Cultura (IVC), Roberto García; el regidor de Cultura de l'Ajuntament d'Alacant, Antonio Manresa, i el director general de la Fundació SGAE, Rubén Gutierrez del Castell.
Al llarg de dotze dies, Alacant acollirà quinze espectacles escènics en diferents espais de la ciutat: el Teatre Arniches, el Centre Cultural Les Cigarreras, el Teatre Principal d'Alacant, l'Aula de Cultura de la Fundació Mediterrani, el MACA i el Paranimf de la UA. Algunes peces reivindiquen la imaginació des d'un espai escènic pràcticament buit -com la performance Es respira al jardí com en el bosc, del Comte de Torrefiel; Castroponce. Teoria i praxi per a una avantguarda del segle XXI, de Pablo Rosal; o Acorar, l'insòlit fenomen teatral de Toni Gomila-, mentre que unes altres opten per formats més espectaculars amb plantejaments multimèdia, com The Mountain, la sofisticada reflexió que fa Agrupació Sr. Serrano de la cultura de la postveritat.
Es combinen també les obres que afavoreixen la intimitat entre l'espectador i els intèrprets, com El viatge del salmó de Toni Misó i Guille Zavala, al costat d'altres de caràcter més colorista o celebratori, com les dues produccions incloses en la programació pròpia del Teatre Principal d'Alacant en el context de la Mostra: la comèdia musical Manolita Chen, un conte xinés i Els farsants, divertida sàtira escrita i dirigida per Pablo Remón que suposa a més el retorn de l'actor Javier Cámara als escenaris després de dotze anys d'absència. Al costat de les peces en les quals predomina la ficció, la programació d'enguany dona espai a unes altres que experimenten amb el documental (Casa, de Cross Border Project) i l'autoficció, com el drama ecofeminista Talaré als homes sobre la faç de la terra, escrit i dirigit per María Velasco, guanyadora del Premi Max 2022 a la Millor Autoria.
“Volem que la Mostra siga un planter de preguntes i debats entre la ciutadania. M'agrada la idea que els espectadors, en eixir del teatre, compartisquen les seues reflexions en els espais públics i privats. A casa, amb la família. En els bars, amb els amics. Per això, aquesta és una programació que es fica de ple en el discurs del nostre temps. Parla dels problemes d'accés a l'habitatge, d'ecologia, de falses veritats, de la nostra relació amb la mort, del que significa ser dona en la societat contemporània. Parla, comptat i debatut, del que ens defineix com a ciutadans del segle XXI”, ha apuntat Pérez Blanquer.
Joan Francesc Marco ha volgut recalcar el suport del INAEM al futur de la Mostra de Teatre Espanyol d'Autors Contemporanis. “Des del Ministeri de Cultura i Esport i el INAEM volem expressar el nostre sòlid compromís amb la continuïtat d'aquesta cita. Aquest projecte té un caràcter estratègic fonamental en el nostre suport a l'autoria dramàtica espanyola contemporània”.
La vicepresidenta de la Diputació d'Alacant i titular de Cultura, Julia Parra, ha reconegut l'estret vincle que uneix a la Mostra i Alacant, “una parella que ha funcionat molt bé en gran part perquè tots els organismes i institucions implicats vam creure en el seu moment en el projecte d'una manera entusiasta i continuem fent-lo 30 anys després". En aquest sentit, la responsable provincial ha remarcat que la convocatòria "és un exemple de col·laboració i entesa entre administracions del qual ens sentim molt orgullosos perquè, en matèria cultural, com en tants altres àmbits, treballar junts permet avançar més i millor i arribar més lluny".
Per part seua, Roberto García ha destacat les noves produccions pròpies del IVC incloses en la programació d'enguany: Les Daneses, de Xavo Giménez, i Pau, de Gemma Miralles. Una altra peça de molt recent creació és Totes les Santes, de la Phármaco, que es representarà en el Arniches després de la seua estrena absoluta en el FIT de Cadis, i que suposa la primera incursió de la coreògrafa Llum Arques en el teatre de text.
Durant la seua intervenció, el regidor de Cultur, Antonio Manresa, ha animat a les joves generacions d'Alacant a aprofitar aquesta nova etapa de la Mostra per a omplir els espais escènics de la ciutat.
Accions especials 30 anys
Per a celebrar aquest trenta aniversari s'han preparat tres accions especials. Punt de Trobada és un exercici de memòria col·lectiu que ha sigut coordinat per Noemí Rodríguez, codirectora de la companyia Teatre En suspens. Celebració és una proposta pilot desenvolupada de complicitat amb el Programa Experimental d'Educació i Mediació a través de l'Art Permea i dissenyada per la plataforma de mediació alacantina La Quarta Pell. El seu objectiu és aproximar les activitats de la Mostra a diferents col·lectius ciutadans d'una forma lúdica i creativa.
Amb el propòsit d'establir les bases del futur de la Mostra des d'una mirada ampliada i diversa, s'ha desenvolupat un projecte editorial col·lectiu –titulat 30 Veus-que es podrà consultar també a través de la web www.muestrateatro.com-. En ell s'han recollit els testimoniatges escrits de trenta destacats autors i autores del panorama dramaturgic nacional. A quinze d'ells se'ls ha demanat un treball de memòria col·lectiva per a ressenyar els assoliments aconseguits per la Mostra al llarg de la seua existència, gràcies sobretot al treball desenvolupat pel seu anterior director, Guillermo Heras. Al costat de la revisió de tan valuós llegat, s'han volgut obrir també portes i finestres al demà a partir d'altres quinze veus, a les quals hem preguntat qüestions fonamentals com les següents: Cap a on va el concepte d'autoria? Podem albirar quin serà el futur del teatre?
El director general de la Fundació SGAE, Rubén Gutierrez del Castell, ha subratllat que “és important tirar la vista arrere per a poder saltar al futur”. “L'autoria contemporània espanyola -ha afegit- no seria la mateixa sense la labor que ha desenvolupat Mostra durant aquests anys”.
Cursos, debats i jornades professionals
La Mostra vol ser també un espai de trobada i reflexió per als professionals. Per això s'han ideat diverses activitats de visibilització, col·laboració i formació, per a les quals s'ha comptat amb la complicitat de diferents institucions locals i associacions professionals.
Amb el suport del Consorci de Museus de la Generalitat Valenciana, la Mostra reunirà els dies 5 i 6 de novembre a desenes d'autors i gestors públics i privats en la I Trobada Estatal d'Associacions Professionals d'Escriptura Teatral. Paral·lelament, i amb el suport d'Acció Cultural Espanyola, es desenvoluparan aqueixos mateixos dies les Jornades de Traducció 5 x 20, continuant així la labor d'impuls de la traducció de l'autoria viva espanyola.
Enguany s'amplia l'oferta de cursos que ja eren habituals en la Mostra, obrint el focus per a estendre'l no sols a dramaturgs, sinó també a ballarins, intèrprets, professionals de l'ensenyament i fins i tot espectadors. Per a aquesta secció de formació s'ha comptat amb algunes de les creadores més innovadores i genuïnes del panorama nacional, com María Velasco, Llum Arques o Lucía Miranda. Aquesta última mostrarà els processos creatius del teatre documental amb l'aplicació del verbatim, interessant tècnica de representació escènica en la qual l'intèrpret es limita a reproduir paraula per paraula textos reals, que no han sigut escrits per a ser posats en escena, mesclant així arts escèniques i testimoniatges reals com a eina per a representar conflictes reals i donar veu a les comunitats.
Per descomptat, hi haurà també espai per als debats entorn de les noves formes d'autoria, com el que protagonitzaran l'editora argentina Gabriela Halac, María Velasco i Llum Arques sobre com traslladar als formats editorials les representacions escèniques que naixen en el cos, com la performance o la dansa.