Dijous, 11 de Setembre del 2025

Actualitzada Dimecres, 10 de Setembre del 2025 a les 10:11:57 hores

  
NACIONAL

Educació presenta un estudi de convivència escolar

El 9,53% de l'alumnat de Primària indica haver patit assetjament i el 9,2% ciberassetjament

Dijous, 04 de Maig del 2023 Tiempo de lectura:
ANDREA NAVARRO

El Ministeri d'Educació i Formació Professional ha presentat hui el primer Estudi Estatal de la Convivència Escolar en Educació Primària en el Ple de l'Observatori Estatal de la Convivència Escolar. L'informe, elaborat amb dades de més de 37.000 alumnes, docents, famílies, equips directius i d'orientació, és el major estudi realitzat en aquest àmbit.

 

D'altra banda, el Ple, presidit pel secretari d'Estat d'Educació, José Manuel Bar, ha abordat els preparatius de l'IX Congrés Mundial sobre la Violència a l'Escola, que tindrà lloc els pròxims dies 2, 3 i 4 d'octubre a Sevilla, i que serà també el VII Congrés Estatal de Convivència Escolar. La cita s'està organitzant en col·laboració amb la Universitat de Sevilla, l'Observatori Internacional de Clima Escolar i Prevenció de la Violència (IOSCVP) i el grup d'investigació IASED (Interpersonal Agression and Soci-Emotional Development).

 

Amb la finalitat d'oferir un espai d'intercanvi d'idees, coneixements i mètodes entre membres de la comunitat educativa, professionals de diferents sectors que treballen amb menors i agents polítics, el congrés reunirà conferències, taules redones i tallers amb ponents de reconegut prestigi. S'abordaran temes entorn de la millora del clima escolar, la violència escolar, la diversitat afectiu-sexual, corporal i de gènere, la figura del coordinador de benestar i protecció, les relacions digitals i l'ús segur de la tecnologia.

 

L'informe sobre Convivència Escolar en Educació Primària, dirigit per Juan Carlos Torrego, de la Universitat d'Alcalá, i elaborat a petició del Ministeri, destaca en línies generals el bon clima escolar en aquesta etapa. Recull, a través de qüestionaris, les perspectives de l'alumnat, el professorat, els equips d'Orientació Educativa, els equips directius i les famílies entorn de tres qüestions: la qualitat de la convivència, els obstacles a la convivència i les condicions per a construir la convivència.

 

Les valoracions dels cinc grups respecte a la qualitat global de la convivència són positives, amb puntuacions mitjanes per damunt dels 8,19 punts sobre un total de 10. El col·lectiu amb una major valoració global és l'alumnat, amb una mitjana de 9,24. En particular, els escolars destaquen la qualitat de la relació entre família i escola (9,41) i de la relació entre docents i alumnes (8,86). La dimensió amb menor puntuació és la relació amb els propis companys, encara que es manté en valors molt positiu (8,38).

 

Pese al bon clima general, un 9,53% de l'alumnat assenyala haver-se sentit assetjat i un 9,2% haver patit ciberassetjament. D'altra banda, el 4,58% admet haver assetjat alguna vegada a un company i el 4,62% haver-hi ciberacosado a una persona. Entre les famílies, el 7,7% afirma que creu que el seu fill ha sigut assetjat.

 

Quan han presenciat una situació d'assetjament, el 30,9% dels alumnes i alumnes indica haver-li-ho comunicat a un professor, el 20,17% a un familiar i el 14,8% a un company. El 9,83% assenyala haver-se enfrontat a l'assetjador i el 7,17% no va saber què fer.

 

Respecte a l'anàlisi de les condicions per a construir la convivència, l'informe ressalta la valoració general positiva que fa tant l'alumnat com les famílies de les habilitats dels seus professors per a crear aqueixes bones condicions, amb mitjanes que superen els 7 punts sobre 10 en totes les dimensions.

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.