+TEMES
L’IVAJ publica una guia per a fomentar la participació dels joves en l’àmbit rural
Benaguasil tanca el cicle de presentacions d’aquesta guia d’educació no formal contra el despoblament
Dijous, 15 de Juny del 2023 Tiempo de lectura:L’IVAJ ha presentat a Benaguasil la guia per a treballar estratègies de dinamització de les persones joves en zones que es veuen afectades pel despoblament en l’àmbit rural, amb l’objectiu de fomentar la participació juvenil en territoris rurals a través de l’art i la cultura.
En aquest document, impulsat per l’IVAJ, s’estableix la lluita contra el despoblament juvenil com un repte necessari per a mantindre les zones rurals vives, ja que, segons un estudi de l’IVE, 200 dels 298 municipis que veuran disminuïts els seus habitants a la Comunitat Valenciana tenen una població de partida inferior als 2.000 habitants, i la majoria es troben a l’interior del territori.
En aquest context, per al departament responsable de les polítiques de joventut de la Generalitat, l’educació no formal s’ha d’incloure en les estratègies que fomenten la connexió de la gent jove amb el seu territori i contribuïsquen a fer-lo més atractiu, de manera que la joventut rural puga imaginar viure en les zones rurals en un futur més o menys llunyà.
La guia de l’IVAJ explica que les estratègies per a atallar el despoblament juvenil en les zones rurals no es poden centrar a mantindre els joves al poble, ja que la mobilitat cap a altres regions és un element positiu per al desenvolupament personal i professional de les persones joves i una oportunitat per al municipi, perquè la joventut puga adquirir competències i experiències que no podrien assolir d’una altra manera.
En aquesta línia, la guia aposta per mantindre la connexió entre la joventut i el territori proporcionant oportunitats perquè les persones joves puguen tornar quan ho desitgen i, fins i tot, atraient persones joves nascudes en entorns urbans.
Tal com indica la guia, el treball juvenil en zones rurals ha de donar peu, d’aquesta manera, a un imaginari individual i col·lectiu en el qual les persones joves puguen inventar i projectar la seua vida d’acord amb les seues necessitats personals o familiars i amb les seues ambicions socioeconòmiques.


