NACIONAL
Espanya vol ser referent de mobilitat sostenible
La ministra Raquel Sanchez ha indicat que la mobilitat és un dels eixos centrals de la Presidència espanyola de la UE
Divendres, 07 de Juliol del 2023 Tiempo de lectura:La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assenyalat que el gran objectiu de Mitma és convertir el nostre país en un referent mundial de la mobilitat sostenible. En aquesta línia, ha esmentat l'Estratègia de Mobilitat Sostenible, Segura i Connectada com un dels pilars d'una política mitjançant la qual s'han alineat els eixos de la nova mobilitat amb la transformació de les nostres ciutats que impulsa l'Agenda Urbana Espanyola i el compliment dels Objectius de desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030.
En l'acte de cloenda de Climate Action Sevilla Summit 2023, tercera edició d'aquesta trobada entre administracions públiques, empreses i investigadors, la responsable de Mitma ha expressat que "la sostenibilitat és el futur i també ha de ser el nostre present". "Els seus beneficis mediambientals, econòmics i de salut pública són evidents i els seus retorns quantiosos; les nostres estimacions apunten a la creació en el mitjà termini de 180.000 llocs de treball altament qualificats i a una aportació al Producte Interior Brut de l'entorn dels 20.000 milions d'euros", ha afegit.
La ministra ha rebutjat que es tanquin els ulls davant d'un escenari de sequeres o a inundacions i incendis cada vegada més devastadors i que causen un dany irreparable als ecosistemes, al nostre patrimoni i al turisme. Així, ha defensat que es promogui la conscienciació climàtica de la nostra societat i el reforç de la col·laboració publicoprivada per posar en marxa projectes sostenibles que impulsin l'economia verda i blava a la qual s'aspira.
Presidència espanyola de la Unió Europea
Raquel Sánchez ha informat que la sostenibilitat és l'eix central de la Presidència espanyola del Consell de la Unió Europea que acabem d'estrenar. "Serà el seu denominador comú, ja que és clau en una reindustrialització que ha de garantir l'autonomia estratègica d'Europa i corregir l'excessiva dependència que les successives crisis que hem patit han revelat en àmbits com l'energia, la salut, la digitalització, la tecnologia o l'alimentació", ha explicat.
Així mateix, s'ha mostrat partidària que es lidere l'economia del futur des del talent, la innovació, les energies renovables i les infraestructures més avançades, ja que "a Europa i en l'adaptació mediambiental del model productiu estan les claus de la nostra prosperitat". Reduir les seves vulnerabilitats posicionarà la UE com un pol d'atracció d'inversió i ocupació i li farà recobrar el protagonisme en el nou ordre mundial que ja s'està configurant, tal com ha comentat.
La responsable del Departament ha aclarit que es tracta d'una sostenibilitat que abriga l'ambiciós objectiu d'aconseguir la neutralitat climàtica el 2050, tal com estableix el Pacte Verd europeu, i que té la seva primera fita el 2030, on la reducció de les emissions netes de gasos d'efecte hivernacle haurà d'assolir almenys un 55% en relació amb els nivells del 1990.
Així mateix, ha afegit que frenar la degradació mediambiental no només és un imperatiu de l'emergència climàtica, les conseqüències del qual estan sent ja devastadores per al nostre benestar i per al conjunt del planeta, sinó que també és econòmicament rendible.
Nou sistema de transport
Raquel Sánchez ha fet esment del nou sistema de transport que s'està implantant a Espanya, "molt més que una reacció davant les conseqüències de la crisi per l'emergència climàtica", i que aspira a servir de referent de la nova mobilitat i a convertir-se en el millor aparador dels qui persegueixen metes similars.
Segons ha indicat, la urgència al nostre país és més gran en el nostre entorn, ja que a Espanya el 27,5% de les emissions de gasos d'efecte hivernacle procedeixen del transport, cinc punts més que la mitjana europea i aquest concentra el 40% del consum d'energia final, gairebé nou punts més que la mitjana dels nostres socis comunitaris.
En aquesta línia, la ministra ha assenyalat que la principal batalla s'ha de donar a les ciutats, on es produeix aproximadament el 70% d'aquestes emissions i la circulació urbana és l'origen del 40% del CO2 que es llança a l'atmosfera. D'aquí que qualsevol alternativa passi per la descarbonització i per privilegiar un transport públic lliure d'emissions, ja que concentra el 60% de tots els viatges urbans.
Per a Raquel Sánchez, les mesures de foment del transport públic adoptades per protegir la ciutadania de les conseqüències econòmiques de la invasió russa d'Ucraïna han tingut una sobresortint acceptació, com proven els més de 2,5 milions d'abonaments gratuïts de Rodalies i Mitja Distància que Renfe ha expedit al llarg d'aquest any.
La ministra ha afirmat que no s'ha tractat d'una simple acció conjuntural, sinó que propòsits semblants recorren tot el Pla de Recuperació i Resiliència, els dos grans objectius ambientals del qual en aquest àmbit són reduir un 35% en trànsit en zones de baixes emissions i assolir la quota del 10% en el transport de mercaderies per ferrocarril a finals d'aquesta dècada.
La responsable ministerial també ha esmentat la llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica, que ha activat palanques claus per a la mobilitat sostenible, com la implantació obligatòria de zones de baixes emissions en tots els municipis de més de 50.000 habitants abans del 2024 o al desplegament dels punts de recàrrega que requereix el vehicle elèctric. Referent a això, ha posat en valor el PERTE del vehicle elèctric, la major mobilització de diners públics de la història en ajudes a l'automòbil, i que preveu una inversió de més de 24.000 milions d'euros, dels quals 4.300 milions seran contribucions del sector públic.


