cultura
NATURALMENT II Setmana del Medi Ambient i la Pau del CEIP Ausiàs March
Amb el títol del projecte, NATURALMENT, al curs 2020-21, començà en el nostre centre UN CANVI DE MIRADA cap a L’EDUCACIÓ

La Comunitat Educativa del CEIP Ausiàs March, organitza la II Setmana del Medi Ambient i la Pau, la qual serà realitzada per la escola des del proper dia 22 de gener fins al 31 de gener.
- II SETMANA DEL MEDI AMBIENT I LA PAU 22 – 31 de GENER de 2024.
- Amb el títol del projecte, NATURALMENT, al curs 2020-21, començà en el nostre centre UN CANVI DE MIRADA cap a L’EDUCACIÓ, partint de la confiança plena en que l’educació és la clau del progrés d’una societat.
Amb el títol del projecte, NATURALMENT, al curs 2020-21, començà en el nostre centre UN CANVI DE MIRADA cap a L’EDUCACIÓ, partint de la confiança plena en que l’educació és la clau del progrés d’una societat.
La realitat ens va obligar a buscar noves alternatives a la situació de pandèmia provocada pel Corona Virus 19, on l’aprofitament de l’espai natural com a recurs per a l’ensenyament ens va obrir noves possibilitats que van fer viable l’escolarització presencial de l’alumnat.La crisi que vam travessar ens va posar de manifest la necessitat de reconnectar amb la natura.
Amb aquests antecedents, al curs 2021-22, vàrem voler donar un pas endavant cap a l’Educació Ambiental al nostre centre, emmarcant un PIIE (projecte d’Innovació Educativa) Global al context dels Objectius de
Desenvolupament Sostenible (ODS).
Per això mateix, el nostre compromís és reconvertir els espais educatius i traslladar cap a ells els espais verds, de tal manera que la conservació i la biodiversitat puguen convertir-se en conceptes veritablement latents.
La idea de transformar el pati escolar, naix de la necessitat d'acostar la natura a la infància, utilitzant-se com un element clau per entendre els processos físics,químics i de la naturalesa de primera mà, a més de donar a entendre l'enorme importància de la biodiversitat, la qual suposa la veritable clau de la vida. És un
espai que afavoreix l’experimentació i l'aprenentatge actiu. Plantes, aus…, tots són part integrant de l'entorn i compleixen la seva funció vital perquè la naturalesa puga seguir el seu curs amb equilibri i fluïdesa.
Per tot açò, amb aquestes II JORNADES DE LA SETMANA DEL MEDI AMBIENT I LA PAU pretenem transportar la natura al centre, al mateix temps que traslladem l’aula a la natura. En el pati es troben aquests dos conceptes,
creant així un aula a l’aire lliure i enmig de la natura, on la principal eina seran les activitats vivencials que amb ell serem persones més capacitades per durho a bon terme.
La FINALITAT de la creació d’aquests espais és la transformació dels patis actuals en espais inclusius, estimulants i que ens apropen la natura a l’entorn més pròxim, on aconseguirem una metodologia més activa i inclusiva. Aquests espais constitueixen una eina clau per afavorir l'aprenentatge actiu,
desenvolupar competències transversals, dinàmiques de col·laboració i pensament crític. Amb aquestes transformacions volem oferir l'oportunitat d'aprofitar i donar vida als espais a l’aire lliure, convertint-los en zones verdes on es porten a terme processos d’ensenyament i aprenentatge. Les activitats pretenen involucrar a
tota la Comunitat Educativa en el procés de transformació de l'espai, introduint valors ambientals i cultura de sostenibilitat al seu entorn.
Les activitats que es plantegen en aquestes JORNADES giren al voltant de l’educació ambiental i a la utilització de metodologies actives. La setmana del Medi Ambient s’inicia amb dos dies de preparació,per començar-la oficialment el dia 24 de gener del 2024 amb la següent planificació:
DILLUNS 22:
- Muntatge de l’exposició de fotos facilitades per l’associació “Murta i la Casella”.
DIMARTS 23:
- Muntatge del tub de reciclatge, amb el qual guanyàrem el primer premi a les Trobades d’escoles en Valencià el curs 2022-2023.
DIMARTS 23 FINS AL DIMARTS 30:
- Tallers de tinta artesanal amb gal·les de roure i energies renovables
- Taller del tub de reciclatge i exposició de fotos.I activitats diàries, de tot tipus:
DIMECRES 24:
- Visita al Centre d’Investigacions Agràries de Carcaixent.
- Replantejament de l’espai del pati per a preparar el Circuit Perifèric.
- Plantació de la bardissa vegetal a la zona del pati d’Infantil.
- Degustació d’aliments saludables del nostre HORTET ESCOLAR.
DIJOUS 25:
- Replantejament de l’espai del pati per a preparar el Circuit Perifèric
- Pintura del Circuit Perifèric per part de tota la Comunitat Educativa.
- Plantació dels arbres als dos espais reservats al pati de l’escola.
- Xarrada de mobilitat.
DIVENDRES 26:
- Plantació de la bardissa vegetal a la zona del pati de Primària.
- Pintura del Circuit Perifèric per part de tota la Comunitat Educativa.
- Xarrada d’aprofitament de l’aigua i la roba.
DILLUNS 29:
- Preparació del Mural a l’escenari per part de l’IES Rei en Jaume.
- Pintura de l’aparcament per a bicis i patins per part de la Comunitat Educativa.
- Taller de reciclatge amb els sentits.
DIMARTS 30:
- Continuació del Mural a l’escenari per part de l’IES Rei en Jaume
- Xarrada d’Aigües de València.
DIMECRES 31:
- Col·locació dels espais de gespa artificial enfront de l’escenari i al costat
- Cloenda Setmana del Medi Ambient i la Pau.
TOTA LA SETMANA:
- Recollida d’aliments per a ONG’s locals i eixides al Parc de La Marina.
DIUMENGE 4 DE FEBRER:
- LA BICICLETADA: o Alumnat d’infantil, circuit dins de l’escola i pel parc de l’Alquenència.o Primària, recorregut pels carrers propers de l’escola.Aquestes activitats no pretenen ser un fet aïllat, sinó que seran un conjunt
d'actuacions que requeriran una continuïtat i un compromís per part de la comunitat educativa. Per aquest motiu, les famílies també tindran un paper fonamental en la preparació i participació d’aquestes Jornades. A continuació
apareix la planificació de les activitats , en les quals podran participar les families , dins la Setmana del Medi Ambient:
DILLUNS 22 (15:30 – 17h):
- Replantejament de l’espai del pati per a preparar el Circuit Perifèric.
- Preparació de l’escenari i de la caseta per a poder pintar.
DIMECRES 24 I DIJOUS 25(9 A 11:15h):
- Plantació de les bardisses vegetals a la zona del pati d’Infantil.
- Replantejament de l’espai del pati per a preparar el Circuit Perifèric.
- Pintura del Circuit Perifèric per part de tota la Comunitat Educativa.
DIVENDRES 26 (15:30 A 17h):
- Plantació de la bardissa vegetal a la zona del pati de Primària.
- Pintura del Circuit Perifèric per part de tota la Comunitat Educativa.
DILLUNS 29 (9 A 11:15h):
- Pintura de l’aparcament per a bicis i patins per part de la Comunitat Educativa.
DIMARTS 30 (9 A 11:15h):
- Pintura del Circuit Perifèric per part de tota la Comunitat Educativa.
DIMECRES 31:
- 9 A 11:15h, col·locació dels espais de gespa artificial enfront de l’escenari i al costat.
- 13:15 A 14h, cloenda de la Setmana del Medi Ambient i la Pau.
DIUMENGE 4 DE FEBRER:
- Acompanyament en la BICICLETADA.
Amb totes aquestes actuacions volem construir patis coeducatius i utilitzar-los com un mitjà per despertar la curiositat i les ganes d'aprendre, basant-nos en una metodologia oberta, viva i activa, en la qual el més important és mantenir la curiositat de l’alumnat, ajudar-lo a trobar la seua motivació i conduir els passos que desitgen donar.Apostem per l’experimentació i l’experiència de l’alumnat.Al contrari del que estem habituats, el pati no ha de ser un lloc de caos on simplement s'allibere energia; sinó un espai que convide a experimentar, a
extendre els coneixements fora de les aules, a estar en contacte amb la naturalesa. No es tracta de tindre un pati més bonic, sinó de crear consciència ambiental i de plantar la llavor en el nostre alumnat per educar ciutadans i
ciutadanes amb eixe respecte que volem pel seu entorn i tot el que els i les envolta.
Per finalitzar, volem agrair la participació de totes les persones i associacions que han convertit aquestes Jornades en una realitat, ja que sense elles no haguera sigut possible. I, com no, especialment la col·laboració desinteressada del nostre assessor Vicent Ordaz Hidalgo (pare del centre i Paisatgista de Trespatis), qui ens ficava en antecedents al voltant de la renaturalització d’espais a l’aire lliure, com ens va dir:
En el pas del temps hem vist com els patis del col·legis han passat d'un enjardinament més o menys acceptable (encara que mai tenim suficient en compte l'ordre en totes les espècies vegetals, ni pel que a necessitats ni a
disseny correspon) a patis totalment de formigó íntegrament o en gran part.Per tant, i com a conclusió, aquestes Jornades sorgiren per la necessitat d’un canvi dels nostres patis davant de les necessitats de l’alumnat i de la mateixa educació, ja que com a professionals de l’educació fórem conscients que comptàvem amb un espai desnaturalitzatque volem convertir en un espai més amable, confortable i viu