Dimecres, 10 de Setembre del 2025

Actualitzada Dimecres, 10 de Setembre del 2025 a les 10:11:57 hores

  

Consum augmenta un 75% els beneficis fins als 101,1 milions d'euros

Dimecres, 08 de Maig del 2024 Tiempo de lectura:
REDACCIÓ

La cooperativa valenciana ha aconseguit una facturació de 4.388,7 milions d'euros l'any passat, un 13,6% més, i ha creat 1.879 nous llocs de treball

Consum ha incrementat en un 75% els seus beneficis el 2023, amb 101,1 milions d'euros, i ha aconseguit una facturació de 4.388,7 milions d'euros, un 13,6% més que l'exercici anterior. Així ho ha explicat el director general de la cooperativa, Antonio Rodríguez Lázaro, durant la presentació dels resultats. Els socis treballadors són propietaris de la Cooperativa, per la qual cosa s'impliquen en la gestió i es reparteixen els beneficis. En 2023, es van repartir 71,7 milions d'euros, dels quals 35,8 milions corresponen al repartiment de resultats cooperatius i 35,9 milions, a primes per objectius.


A més, l'activitat de Consum va generar unes 43.162 ocupacions indirectes, principalment, dins de la seua cadena de subministrament i en els seus serveis (transport, manteniment, neteja, seguretat o servei a domicili).
La Cooperativa va aplicar el febrer de 2024 una pujada salarial del 3,6% per al 100% de la plantilla. Aquest increment, que se suma a l'augment històric del 9% que es va aplicar l'exercici passat, suposa una inversió de més de 20 milions d'euros i un increment mínim per soci treballador de més de 626 euros bruts a l'any.


Durant l'any 2023, Consum ha implantat la jornada laboral de 5 dies en el 100% de la seua xarxa de botigues i plataformes, convertint-se en la primera empresa del sector retail a aplicar aquesta mesura de conciliació en totes les seues botigues. El conjunt de la inversió en Conciliació ha sigut de 45 millones d'euros, la qual cosa representa 2.146 euros per treballador. A més, va obtindre el certificat Top Employers per onzé any consecutiu, que l'acredita com una de les millors empreses per a treballar a Espanya. També és l'única empresa de distribució amb el certificat d'Empresa Familiarment Responsable, amb la qualificació d'Excel·lència.



Present en més de 3,7 milions de llars, Consum va enviar més de 60 milions d'euros en descomptes i xecs regal durant 2023, un 9,3% més que l'any anterior, per a afavorir l'estalvi dels seus socis-clients, que continua creixent any a any i supera ja els 4,5 milions de persones (un 4,7% més). Aquest suport la consolida com la cooperativa amb més socis consumidors d'Espanya.


El 98,6% de les compres efectuades per la Cooperativa es realitza a proveïdors nacionals i el 67% a proveïdors de les comunitats autònomes en les quals és present, un objectiu prioritari per a Consum, que promou activament el desenvolupament econòmic local. De fet, el 80% dels aliments frescos que la Cooperativa embene a granel (fruita, verdura, carn i peix de venda personalitzada) té origen nacional, un valor al qual Consum dona prioritat. A més, s'ha millorat el termini mitjà de pagament a proveïdors que s'ha reduït en 1 dia, fins als 41 dies, un dels més ajustats del sector.


La varietat és un valor molt benvolgut pels clients de Consum, que poden trobar més de 15.500 referències, el 85,5% d'elles marques líders. Tot això sense descurar la qualitat, el disseny i la competitivitat de la seua marca pròpia. Durant l'exercici s'ha continuat ampliant la gamma de productes Eco, amb 185 referències. A més, en 2023 s'ha continuat avançant en les certificacions de qualitat i producte de proximitat, com és el cas de les taronges i mandarines amb IGP 'Cítrics Valencians', l'IGP 'Poma de Girona', o les DOP 'Carxofa de Benicarló' i 'Raïm del Vinalopó', entre altres.


En 2023, Consum ha col·laborat amb més d'un miler de projectes socials en totes les comunitats on és present, a través de la seua política de col·laboracions i el seu Programa Solidari. La Cooperativa manté el seu compromís amb les persones amb dificultats per a accedir a una alimentació variada i suficient.
Entre elles, destaca el seu Programa Profit de Gestió Responsable d'Aliments, que en 2023 va donar 8.516,4 tones d'aliments a les persones que més ho necessiten. Els aliments provenen dels supermercats, plataformes i escoles de frescos, i suposen un valor de 27,7 milions d'euros, un 7,4% més que en 2022. Gràcies a aquestes donacions i a la labor dels més de 1.400 voluntaris amb els quals col·labora Consum, es va poder ajudar a 85.000 persones.



Durant el passat exercici, Consum ha reforçat el seu Pla Ambiental Integrat sobre la base de dos grans objectius: la descarbonització i l'economia circular dels recursos. Gràcies a la incorporació de gasos refrigerants, els supermercats ecoeficients i la millora dels vehicles de la flota logística, la petjada de carboni de la Cooperativa s'ha reduït un 81,1% des de 2015, A més, és la primera empresa del sector de la distribució alimentària que va obtindre el segell "Reduïsc" del Ministeri per a la Transició Ecològica (MITECO) i per primera vegada en 2023, també el "Compense". La Cooperativa és pionera en obtindre la validació dels seus objectius de descarbonització per la Science Based Targets initiative (SBTi).


El 97,7% de l'energia que consumeix la Cooperativa és de fonts renovables. En aquesta línia de treball s'ha signat un acord amb Endesa per al subministrament a llarg termini d'energia totalment renovable procedent d'un bloc PPA solar i d'electricitat amb garanties d'origen (GDO). A més, ja hi ha plaques solars fotovoltaiques en 27 supermercats i en les plataformes de Las Torres de Cotillas i Zona Franca. Durant aquest any està previst duplicar la xarxa de carregadors de vehicles elèctrics en els supermercats.


Dins de la seua estratègia de descarbonització, la Cooperativa ha implementat aquest últim any la seua xarxa de supermercats neutres. Es tracta d'una iniciativa pionera en el sector de la distribució alimentària que té com a objectiu reduir i compensar les emissions dels seus establiments. AENOR ha verificat la compensació de les emissions de les primeres 80 botigues. Totes aquestes botigues disposen d'energia de fonts renovables, mobiliari frigorífic eficient amb neveres verticals que suposa un estalvi del 50% i il·luminació de led en totes les dependències. Les baixes emissions que generen de manera conjunta, es compensen amb crèdits de carboni d'un bosc situat en Caus (Albacete).


Enguany Consum ha incorporat 5 nous camions 100% elèctrics per al repartiment d'aliments a les seues botigues en la zona de Benidorm, i ja disposa de 7 en total. Amb aquestes incorporacions, la Cooperativa aconsegueix que el 92% de la seua flota de transport siga ecoeficient. En 2022 Consum va obtindre la 3a estrela Lligen & Green, certificació internacional de sostenibilitat logística liderada per AECOC a Espanya.


L'economia circular és l'altre gran pilar de la gestió ambiental de Consum, que es treballa fonamentalment en dos nivells: l'ecoeficiència en el consum de materials i la recollida selectiva i valorització dels residus. L'ecoeficiència en el consum de materials s'ha traduït en 131 accions d'ecodisseny en productes, entre les quals destaquen la millora de la reciclabilitat d'uns certs envasos, la reducció del plàstic present en els envasos primaris i/o d'agrupació, com per l'exemple en el café, o la incorporació de materials reciclats en els sucs refrigerats de marca pròpia.

 

La iniciativa més destacada en 2023 és el nou sistema d'economia circular per a la recollida, tractament i reutilització de les bosses de plàstic de la botiga en línia, que es recullen en el domicili dels clients quan reben una nova comanda. Una altra iniciativa destacada és el projecte que transforma el Poliestiré Expandit (EPS), conegut popularment com a porexpan, procedent dels residus recuperats de Consum, per a convertir-ho en mobles de la secció de forn.

 

S'ha implantat ja en 124 botigues i s'anirà estenent progressivament fins a l'any 2025 a tota la xarxa. A més, des de 2020, les bosses de plàstic porta-compra s'elaboren amb els mateixos plàstics recuperats per la Cooperativa. En 2023 la Cooperativa ha renovat la certificació "Residu Zero" de AENOR en totes les seues botigues, oficines i plataformes. Aquest segell acredita la recollida selectiva i posterior valorització dels residus generats.

Comentaris Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacitat

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.42

Encara no hi ha comentaris

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.