Dijous, 11 de Setembre del 2025

Actualitzada Dijous, 11 de Setembre del 2025 a les 09:17:30 hores

  

En marxa la primera autopista ferroviària d'Espanya a la CV

L'autopista ferroviària constitueix un mode de transport comercial més eficient i respectuós amb el medi ambient, que ofereix una alternativa al transport per carretera

Dilluns, 22 de Juliol del 2024 Tiempo de lectura:
MABEL RUIZ

Amb motiu de la posada en marxa de la nova terminal de transport combinat del Port de València -capaç de carregar i descarregar semiremolcs de camió entre vial de carretera i via de ferrocarril- l'Autoritat Portuària de València ha convidat hui a autoritats i membres de la comunitat portuària a veure l'operativa in situ.

Aquesta nova terminal facilita el funcionament de la primera autopista ferroviària en la Península ja que permet als camions viatjar entre Madrid i València pujats al tren estalviant així emissions de CO₂ a l'atmosfera. De fet, segons el càlcul certificat d'emissions conforme a la norma ISO 14064-2, la reducció de gasos d'efecte d'hivernacle per cada semiremolc en la ruta València-Madrid és del 85%.

L'acte ha comptat amb intervencions de Mar Chao, presidenta de la APV; Oscar Puente, ministre de Transports i Mobilitat Sostenible; Carlos Mazón, president de la Generalitat Valenciana; María José Catalá, alcaldessa de València; Jesús Calvo, CEO de Tramesa i Luigi D’Auria, CEO de TransItalia. Com a convidats han assistit, Álvaro Rodriguez Dapena, president de Ports de l'Estat; Ángel Contreras, president d'Adif; representants del Govern d'Espanya i de la Generalitat Valenciana i els membres del Consell d'Administració de l'Autoritat Portuària de València, entre els quals es troben els alcaldes de València i Sagunt. També han sigut presents representants de les empreses que han participat en la posada en marxa del projecte i nombrosos empresaris del sector.

Segons ha assenyalat Mar Chao, “es fa realitat una idea: els camions es pugen al tren”. Gràcies al treball en equip de la APV, Ports de l'Estat, Govern, Adif, Grimaldi, Tramesa, TransItalia… aquest projecte és hui una realitat. L'èxit compartit de molts”. “La perfecta alineació de totes les autoritats i el suport privat l'han fet possible. Hui posem en marxa la primera autopista ferroviària que connecta amb Madrid, però arribarem a Lisboa. El Port de València continua treballant en la seua meta de donar el millor servei a tot el teixit empresarial”.

En la mateixa línia han parlat Jesús Calvo i Luigi D’Auria, insistint en la idea de l'èxit de la col·laboració públic-privada i en la meta de la descarbonització, un objectiu compartit per tots. Connectivitat, eficiència, innovació i seguretat són a més les principals característiques d'aquesta iniciativa.

Per part seua, María José Catalá, davant un projecte essencialment ecològic, ha insistit que “el port de València va pel molt bon camí, el camí de la prosperitat i la sostenibilitat, apostant per l'estratègia públic-privada i per la descarbonització. València és exemple que el progrés pot anar de bracet de la sostenibilitat”.

Després de l'alcaldessa, Óscar Puente ha afirmat que aquesta autopista captarà trànsit de 10.000 camions anuals. El que suposa un estalvi de 7 milions d'euros en els efectes que produeixen la contaminació, els sorolls i altres conseqüències associades. En concret, suposarà evitar un total de 16.000 tones de CO₂ a l'atmosfera”.

Carlos Mazón ha assegurat que la Comunitat Valenciana torna a demostrar que “és pionera en mobilitat sostenible amb la posada en marxa de la primera autopista ferroviària d'Espanya”. Així mateix, ha destacat l'aposta que està realitzant el Port de València per “augmentar l'ús del ferrocarril en les seues instal·lacions per a reduir emissions i lluitar contra el canvi climàtic” i ha subratllat que el “futur de la logística, tan important per a la nostra indústria, passa per aquesta mena d'iniciatives”.

Característiques tècniques i inversió
Amb la posada en marxa de la nova terminal, desenvolupada sobre les platges de vies existents en el dic Aquest del Port de València, s'ha dotat a les instal·lacions portuàries de la infraestructura necessària -perquè en règim de lliure competència- els operadors puguen apostar per l'explotació aquest servei amb el qual dur a terme la transferència de càrregues entre modes de transport carretera-ferrocarril.

La zona on opera se situa just al costat del espaldón, en l'àrea ocupada pel ferrocarril i la calçada d'accés a l'extrem sud del dic que abasta aproximadament 740 metres. L'obra civil ha consistit en les fonamentacions dels dos carrils sobre els quals es desplaça el pòrtic grua per a les operacions de càrrega i descàrrega de semiremolcs de l'autopista ferroviària, així com les instal·lacions associades a la implantació d'aquest pòrtic grua.

La nova infraestructura ha suposat una inversió global de 20 milions d'euros, import que ha sigut sufragat per Valenciaport, Adif, TransItalia i Tramesa, així com per altres empreses col·laboradores. Per part de la APV, la inversió ha sigut de més de 3,7 milions d'euros en l'obra executada per Pavasal que les seues principals característiques són:

1.482 metres de fonamentacions tipus biga-carril per a pòrtic grua
1.476 metres de carril tipus A100 per a la rodadura del pòrtic grua
2.940 metres cúbics de formigó en les fonamentacions de carril
780metros de carril reversible amb sistema de control i gestió de trànsit
Sistema d'il·luminació format per 38 lluminàries de 81W de potència
Subministrament elèctric en baixa tensió per a pòrtic grua de 150 kW de potència
7.500 metres de subministrament i instal·lació cable unipolar
880 metres de tancament perimetral de la platja de vies

TransItalia i Tramesa també han realitzat una forta inversió en aquest projecte, en concret en la instal·lació del pòrtic grua i en el necessari per a la seua operativa. La companyia italiana ha assumit l'adquisició de semiremolcs específics de camió mentre que l'operadora espanyola ha fet un altre punt amb vagons específics per a aquesta operativa, al mateix temps que també ha assumit la compra de la grua-pòrtic que ja opera en la terminal del dic de l'Est del port de València per a acoblar o desacoblar aquests remolcs en els combois ferroviaris. 

TransItalia gestiona per sòl espanyol anualment 70.000 camions que tenen origen i/o destinació Itàlia i Grècia. En les seues connexions amb aquests països, TransItalia treballa en la major part dels casos amb la naviliera Grimaldi. Així, a través d'aquesta naviliera cobreix totes les destinacions del país i treballa majoritàriament en els ports de Salern, Savona i Livorno -a Itàlia- i a Grècia ho fa a través dels ports (principalment) del Pireo i d'Endarreriment.

El fet que una de les portes d'entrada a l'autopista ferroviària siga el Port de València fa possible la connexió amb les autopistes marítimes que uneixen a València amb els ports del Mediterrani. Aquest projecte compta amb el finançament dels fons Next Generation de la Unió Europea i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència del Govern d'Espanya. Així mateix, estan previstos altres 20 milions d'inversió per a prolongar aquesta autopista fins a Portugal.

Aposta per la descarbonització amb el foment del ferrocarril
Els ports són els principals generadors de càrrega i de serveis ferroviaris: un de cada dos contenidors que es mouen a Espanya per tren tenen origen o destinació en un port. Per això, l'objectiu per als pròxims anys de la APV és continuar incrementant l'ús del tren en el trànsit de mercaderies que arriben i ixen de Valenciaport, d'ací la importància d'escometre les accions necessàries per a adequar l'accessibilitat ferroviària.

Així, des de la APV s'estan realitzant inversions per a aprofitar la sinergia entre el transport marítim i ferroviari amb la finalitat d'afavorir la competitivitat i contribuir a la reducció de les emissions de CO₂. En concret, durant aquests anys estan previstes inversions pròximes als 240 milions d'euros per a afavorir l'accessibilitat i millora de la xarxa ferroviària de Valenciaport.

Unes actuacions que estan destinades a la remodelació de la xarxa ferroviària en el Port de València, l'electrificació de via, l'adaptació de la xarxa a l'ample europeu, l'accés ferroviari al Port de Sagunt o la millora de la línia València-Teruel-Zaragoza, entre altres.

Una estratègia en la línia marcada pel Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible a través de la iniciativa Mercaderies 30, amb la qual es pretén potenciar el transport ferroviari de mercaderies com a eix vertebrador de les cadenes logístiques multimodals.

Energies netes, ferrocarril, digitalització, infraestructures sostenibles i innovació són accions que està duent a terme el APV dins del seu objectiu Valenciaport, zero emissions. L'objectiu és posicionar-se com el hub verd, intel·ligent i innovador del Mediterrani.

Comentaris Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacitat

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.42

Encara no hi ha comentaris

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.