Rècord de desplaçaments per carretera aquest estiu i estabilització dels sinistres
Els desplaçaments de llarg recorregut han superat les previsions i han aconseguit els més de 97,7 milions de moviments, 4,1 milions més que en 2023 i la xifra més alta de la sèrie estadística històrica.
Divendres, 06 de Setembre del 2024 Tiempo de lectura:El balanç de l'Operació Estiu gestionada per la Direcció General de Trànsit (DGT) entre l'1 de juliol i el 31 d'agost passat arreplega el rècord de desplaçaments de llarg recorregut registrat en les carreteres espanyoles, més de 97,7 milions (4,1 milions més que en l'estiu de 2023, un 4,4 per cent d'increment) en un context d'estabilització de la sinistralitat viària: s'han comptabilitzat 221 sinistres mortals en els quals han mort 241 persones (tres més que l'estiu del passat any) i altres 952 han resultat ferides greus.
El ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha presentat aquest dijous aquest balanç provisional en roda de premsa oferida en la seu de la DGT en la qual ha estat acompanyat per la sotssecretària del departament, Susana Crisóstomo, i pel director general de trànsit, Pere Navarro. "Són males dades, perquè un sol mort en carretera és un preu inassumible per a una societat moderna i avançada com l'espanyola", ha assenyalat.
En un període en el qual les carreteres espanyoles han suportat el major volum de trànsit de la història, les dades facilitades pel ministre de l'Interior reflecteixen una reducció d'un 3 per cent en el nombre de sinistres mortals, però també un augment dels sinistres en els quals es produeixen diversos morts.
"Vull apel·lar de nou a la responsabilitat dels ciutadans quan viatgen per carretera perquè, en bona part, d'ells depén que reduïm el nombre de sinistres mortals", ha indicat Grande-Marlaska, que ha afegit que "el Ministeri de l'Interior i la DGT redoblarem els nostres esforços per a rebaixar la xifra de sinistres mortals, perquè aconseguir-lo suposa salvar vides; no donarem ni un pas arrere en la nostra aposta per reduir la sinistralitat mortal i greu en un cinquanta per cent de ací a 2030".
Després de facilitar les dades de sinistralitat viària, Grande-Marlaska ha al·ludit als desplaçaments de llarg recorregut realitzats per carretera aquest estiu i que han marcat xifres rècord. Durant aquests dos mesos s'han registrat 97.765.625 desplaçaments de llarg recorregut per carretera, la qual cosa suposa 4,1 milions més que els moviments reals que es van produir l'estiu de l'any passat, un 4,4 per cent més i la major xifra de la sèrie històrica.
El major increment es va produir a l'agost amb 50,6 milions de moviments, la qual cosa suposa un 5,7 per cent més de desplaçaments respecte als registrats en el mateix mes de l'any anterior. Al juliol, l'increment va ser menor, amb un augment de 3,10 per cent de desplaçaments fins a arribar als 47,2 milions.
El dia amb major nombre de desplaçaments va ser el divendres 11 d'agost, amb 1,8 milions, i el dia que menys moviments es van produir va ser el dissabte 11 de juliol amb 1,3 milions.
L'Operació Pas de l'Estret ha contribuït a aquest augment dels desplaçaments. Fins al 31 d'agost, 760.177 vehicles havien creuat Espanya, un 9,6 per cent més que en 2023, una xifra que seguirà en augment perquè el retorn no finalitza fins al 15 de setembre. Per contra, els 212.091 vehicles que han travessat la frontera francesa amb destinació a Portugal suposen un descens del 19,5 per cent respecte a l'estiu de l'any passat.
La sinistralitat
L'estiu de 2024 ha tingut un comportament similar al de l'any anterior passat en el que a sinistralitat es refereix. El mes de juliol va finalitzar amb 109 persones mortes, nou menys que el mateix mes de 2023 (118) i agost amb 132 víctimes mortals, dotze més que en el mateix mes de l'any passat (120).
En una primera anàlisi d'aquestes dades provisionals, destaquen els següents detalls:
De mitjana, aquest estiu han mort 3,9 persones cada dia en les nostres carreteres.
S'han produït 6 sinistres mortals menys que en 2023, però ha augmentat en 3 persones el número de morts. Aquest estiu hi ha hagut 17 sinistres amb més d'una víctima mortal, en els quals van morir 37 persones; mentre que en 2023 va haver-hi 11 sinistres d'aquest tipus, en el qual van morir 22 persones. Destaquen un sinistre amb 3 morts l'11 d'agost a la província d'Osca i un altre el 3 agost en província de Màlaga amb 4 víctimes mortals.
Respecte al tipus de via, aquest estiu s'ha corregit la tendència detectada en els primers sis mesos de l'any i l'estiu de l'any passat, en la qual el número de morts va augmentar en autopista i autovia enfront de la via convencional. Al juliol i agost, el 73 per cent de les víctimes mortals es van registrar en carreteres sense desdoblegar (175 morts) enfront del 27 per cent en vies d'alta ocupació (66 morts).
L'eixida de via és el tipus de sinistre que més persones mortes ha registrat amb 88 víctimes mortals, seguida de les col·lisions frontals amb 62 morts, 21 més que en 2023, sent la segona xifra més alta des de 2015. Una primera investigació d'aquests sinistres apunta al fet que la gran majoria d'aquestes col·lisions frontals pogueren haver sigut per invasió del sentit contrari amb presència de factors com la distracció i la velocitat excessiva o inadequada.
Segons el mitjà de desplaçament, destaca l'augment en un 8 per cent d'usuaris vulnerables morts, 112 persones, la xifra més elevada dels últims deu anys. Entre els vulnerables, els motoristes són els que major increment presenten amb 13 morts més. En altres mitjans de desplaçament destaca l'augment en els morts en furgonetes, que han passat de 5 a 15.
Per contra, el nombre de víctimes mortals que viatjaven en turisme han disminuït un 13 per cent respecte a l'estiu de 2023.
Descendeix la mortalitat de vianants en autopistes i autovies s'ha reduït de les 15 víctimes mortals registrades en l'estiu de 2023 als 7 enguany. En la resta de les carreteres, el nombre de vianants morts respecte a l'any passat és el mateix, 13 morts.
Respecte al grup d'edat i al no ús de dispositiu de seguretat de les persones mortes, es mantenen xifres similars al passat estiu. La franja d'edat entre 45 i 54 anys és la que major número de morts registra, amb el 21 per cent del total dels morts.
En el cas dels dispositius de seguretat respecte a les persones mortes en les quals es coneix l'ús o no d'aquest accessori, 26 de 102 víctimes mortals que es desplaçaven en turisme o furgoneta no feien ús d'aquest, enfront dels 28 de 108 en 2023. Per part seua, 3 motoristes morts de 67 no feien ús reglamentari de casc.
Sinistralitat per comunitats autònomes
Quant a la localització del sinistre, Andalusia és la comunitat autònoma amb major nombre de persones mortes (46, el 19 per cent del total), seguida de Castella i Lleó amb 30 víctimes mortals (12 per cent). Les majors variacions respecte a 2023 s'han produït en la Comunitat de Madrid i Catalunya, amb 10 i 9 morts menys respectivament.
Balanç provisional
Des de l'1 de gener, i fins al passat 1 de setembre, s'han comptabilitzat 783 morts en les carreteres espanyoles, 33 més que en el mateix període de l'any passat, la qual cosa representa un increment d'un 4 per cent. Juny, juliol i agost han sigut els mesos que han superat el centenar de morts.



Normas de participación
Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.
Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.
La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad
Normas de Participación
Política de privacitat
Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.155