Dissabte, 06 de Setembre del 2025

Actualitzada Divendres, 05 de Setembre del 2025 a les 12:09:27 hores

  
ESCULTURA

L'IVAM presenta una exposició de Mar Arza que reflexiona sobre la maternidad

Dotze escultures de l'artista de Castelló de la Plana dialoguen amb peces arqueològiques i amb obres de Julio González dels fons del museu

Dimecres, 25 de Maig del 2022 Tiempo de lectura:
REDACCIÓ

La directora de l'Institut Valencià d'Art Modern (IVAM) i comissària de l'exposició, Nuria Enguita, juntament amb l'artista Mar Arza (Castelló de la Plana, 1976) han presentat 'Mar Arza. A pesar / A saber / A les palpentes', que s'inaugura el dijous 26 de maig en el Centre Julio González. La mostra explora la maternitat, la fecunditat, el cos femení i els significats que aquest ha anat mostrant al llarg dels segles a través d'un total de 26 escultures, dotze d'elles de l'artista Mar Arza, en diàleg amb obres de Julio González dels fons del museu i amb peces arqueològiques.
 
"El treball que presenta Mar Arza proposa un acostament iconogràfic a formes històriques ancestrals, procedents de l'art antic relatives al cos femení, sempre amb un simbolisme de fecunditat. Però el cos femení no es redueix a la condició materna, no és només un cos que dona vida. El que planteja l'artista és que aqueixa reducció que s'ha produït no és real. Al començament hi havia un sentit que anava més enllà del cos gestant: les figures de deesses que mostra la sala eren també deesses de les ciències i les arts", ha explicat la directora de l'IVAM.
 
La instal·lació, específica per a la galeria 3 de l'IVAM, està dividida en cinc seccions anomenades 'oracions' que conformen l'estructura poètica o artística del projecte. "Els mòduls en què es divideix l'exposició són 'oracions', en el sentit lingüístic de frases, i també perquè amaguen una petició", ha detallat l'artista.
 
Sobre el projecte, Mar Arza ha apuntat que "el detonant va ser una peça de Julio González de la Col·lecció de l'IVAM, 'Grand buste féminin'", que mostra analogia en les formes amb una obra primerenca de l'artista, 'Shield'. Totes dues peces s'exhibeixen en la primera secció de la mostra al costat d'una figura femenina de terracota procedent del Museu de Prehistòria de València per a crear una estructura harmònica.
 
El segon apartat, 'Oració en pitxers', parla del cos matern com a referent que es formalitza en creacions al llarg de la història i en les més diverses geografies. El cos matern bé pot ser un atuell que conté i nodreix, desborda vida i l'acull. 'Oració de la gleva' aborda la representació de la maternitat. Les imatges de la mare dempeus amb el fill en braços es remunten a l'IV i III mil·lenni a. de C. a les valls del Tigris i l'Eufrates. Una representació que es repeteix i es transforma des de llavors.
 
La següent secció tracta sobre el cos gestant que apunta al futur, i aquest és el part: partir-se en dos i esqueixar la part que ja no pertany al cos. En aquest apartat veurem figures que podrien estar en una posició de part o en una postura reveladora de l'exercici immens que implica obrir-se en canal, baines obertes que s'escindeixen en meitats desiguals; o pàgines estriades que revelen l'interior d'un text. L'última part, 'Oració de l'abundància', explora els atributs femenins i la seua representació.
 
A través d'aquestes cinc 'oracions', Mar Arza planteja un recorregut en el qual les formes ancestrals van mostrant les seues disfuncions i com el cànon del cos femení s'ha anat definint a través d'una mirada masculina. "Quan el cos femení és elaborat des de la perspectiva femenina afloren altres punts de vista que problematizan la mirada i creen les suficients arestes com per a donar una visió més complexa i plural", resumeix l'artista.
 
L'exposició 'Mar Arza. A pesar / A saber / A les palpentes' proposa "unes profundes interrogacions sobre la imposició social, la construcció històrica, que associa el femení i el matern i fins a quin punt la figura de la dona com a mare l'exclou com a subjecte, elimina el plaer de l'equació i la construeix com a objecte productiu dins d'un ordre patriarcal", ha conclòs Núria Enguita.
Comentaris Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacitat

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.168

Encara no hi ha comentaris

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.