TECNOLOGÍA
Alacant rep un nou reconeixement pel seu assistent virtual basat en intel·ligència artificial
ALI i AL21, projectes innovadors del consistori, acumulen èxits per la seua aportació a la modernització de l’administració pública.
Dijous, 09 de Gener del 2025 Tiempo de lectura:L’Ajuntament d’Alacant ha sumat un nou guardó pel seu assistent virtual ALI i la plataforma de gestió AL21, reconeguts com un dels millors projectes de l’any pel Project Management Institute Levante Chapter. Aquest reconeixement consolida el projecte com a referent en la modernització administrativa, fent-la més accessible, eficient i pròxima a la ciutadania, segons han informat fonts municipals.
Un servei essencial per a la ciutadania
El regidor d’Innovació, Toño Peral, ha destacat l’impacte positiu d’aquesta iniciativa, subratllant que "després d’un any en funcionament, ALI s’ha convertit en una eina essencial, resolent més de 77.000 gestions i consultes per als ciutadans". Peral ha assenyalat que aquest sistema representa una de les tecnologies d’intel·ligència artificial més potents en l’àmbit de l’administració pública a nivell mundial.
El pròxim 5 de febrer, l’Ajuntament rebrà aquest prestigiós premi en una gala al Palau Colomina de València, on es presentarà el projecte davant més de 500.000 associats del PMI Levante Chapter. En aquest acte, Toño Peral també farà balanç del primer any de funcionament de la intel·ligència artificial municipal, destacant que ALI gestiona una mitjana de 232 tràmits i preguntes diàries.
Èxits i reconeixements en el primer any
Des del seu llançament el gener passat, ALI ha processat 40.087 tràmits i ha respost 36.924 consultes. Entre les gestions més destacades, figuren l’emissió de més de 6.800 certificats d’empadronament, la tramitació de 3.229 ajudes i la domiciliació bancària de més de 1.200 rebuts. Així mateix, s’ha facilitat la gestió tributària de 1.602 tributs i s’han concertat més de 1.000 cites prèvies, entre altres serveis.
ALI també ha rebut altres reconeixements, com ser finalista dels European Innovation Awards, formar part de la base de bones pràctiques de l’OCDE i guanyar el premi de Compra Pública Innovadora de la Comunitat Valenciana. Aquesta eina digital permet als ciutadans accedir de manera àgil a informació i serveis municipals a través de la web ali.alicante.es i dispositius mòbils, agilitzant tràmits i oferint respostes precises en menys temps.
Cap a una administració encara més innovadora
De cara al futur, l’Ajuntament preveu ampliar els serveis d’ALI en 2025, incloent nous tràmits, la integració amb l’agenda cultural i la contractació municipal, així com l’adaptació del servei per a WhatsApp i la incorporació de nous idiomes, com l’alemany i el francès.
El regidor Peral ha valorat positivament el balanç del primer any, destacant que "ALI situa Alacant a l’avantguarda tecnològica, representant el compromís del consistori amb la modernització de l’administració pública". ALI treballa conjuntament amb AL21, una xarxa neuronal amb deep learning que inclou eines avançades com la signatura electrònica integrada.
Aquest reconeixement del Project Management Institute, una de les associacions més importants en gestió de projectes a nivell mundial, reafirma el lideratge d’Alacant en l’aplicació de tecnologies d’avantguarda al servei de la ciutadania.












