Dissabte, 25 de Octubre del 2025

Actualitzada Divendres, 24 de Octubre del 2025 a les 14:13:05 hores

  
TRANSPORT

L'AVE regional unirà la Comunitat en 2027 segons el ministre de Transports

Óscar Puente destaca les inversions rècord en infraestructures ferroviàries per a millorar la connectivitat.

Divendres, 07 de Febrer del 2025 Tiempo de lectura:
FERNANDO BENJUMEA

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha anunciat que en 2027 tota la Comunitat Valenciana estarà connectada per alta velocitat gràcies a un AVE regional que unirà Castelló, València i Alacant amb parades intermèdies en localitats clau com Xàtiva, Villena, Oriola, Elx o Sagunt. Així ho ha afirmat durant un esmorzar informatiu organitzat per El Periòdic Mediterrani a Castelló.

 

Puente ha subratllat el progrés de les obres i ha demanat no obsessionar-se amb els terminis, tot i que ha destacat que "en 2027 tota la Comunitat Valenciana estarà vertebrada per l'alta velocitat". Malgrat aquesta previsió, cal recordar que la seua predecessora en el càrrec, Raquel Sánchez, va anunciar en 2023 que aquesta connexió estaria finalitzada en 2026, fet que suposa un retard d'un any.

 

Inversions clau en infraestructures ferroviàries

 

El ministre ha detallat les principals inversions destinades a fer realitat aquest projecte. En 2025 es preveu la finalització de la segona via en ample mixt entre València i Castelló, mentre que les obres del tram València-La Encina podrien concloure en any i mig. A Alacant, s'han adjudicat recentment les obres per a crear sis noves vies en ample internacional, amb previsió de finalització a mitjan 2026.

 

Aquestes millores permetran que el nou AVE regional connecte València i Alacant en una hora, i Castelló amb Alacant en dues hores. "Es tracta d'una infraestructura fonamental per a la connectivitat de la Comunitat Valenciana i de tot el Corredor Mediterrani", ha afirmat Puente.

 

El Corredor Mediterrani avança sense data de finalització

 

El ministre ha evitat fixar una data concreta per a la culminació del Corredor Mediterrani, si bé ha destacat el ritme "sense precedents" de les obres. Segons Puente, en 2024 s'han executat 1.306 milions d'euros en projectes ferroviaris, xifra que equival a 108 milions al mes i 3,7 milions al dia.

 

"Tots els trams del Corredor Mediterrani des de França fins a Algesires estan en marxa en diferents fases, molt lluny de la situació que ens vam trobar en 2018, quan un 40% d'aquestes infraestructures ni tan sols estaven planificades", ha explicat el ministre.

 

Castelló, un eix estratègic

 

Puente ha posat en valor les inversions en infraestructures ferroviàries a la província de Castelló, que superen els 140 milions d'euros en 2024, un 22% més que l'any anterior. Ha assegurat que aquesta aposta estratègica respon a la importància històrica de Castelló com a node de connexió i que la modernització de la xarxa ferroviària potenciarà el seu paper en el desenvolupament econòmic.

 

També ha destacat la millora de les connexions ferro-portuàries i l'adaptació a un transport descarbonitzat. "No estem simplement millorant les connexions locals, estem fent una aposta estratègica pel futur de Castelló i de tota Espanya", ha conclòs.

 

D'altra banda, el president de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), Salvador Navarro, ha qualificat de "modèlica" la gestió del Ministeri en matèria d'infraestructures, subratllant els avanços en la recuperació de carreteres i vies de tren afectades per fenòmens climàtics extrems.

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.