
CULTURA
El turisme puja a l'escenari de La Mutant aquest pròxim 4 i 5 de juny a València
Amb Explore el jardín de los Cárpatos, els barcelonins José y sus Hermanas analitzen el fenomen turístic des d'una perspectiva crítica, divertida i multidisciplinària
Dilluns, 30 de Maig del 2022 Tiempo de lectura:Abans de l'esclat de la pandèmia, el turisme al nostre país havia esdevingut un monstre destructiu i colonitzador. Els desplaçaments massius, la corrupció de paisatges sepultats per construccions descomunals i l'evolució/involució de la marca España representaven les directrius bàsiques d'un sector tan necessari com fora de control. Les restriccions sanitàries del 2020 van acabar de sobte amb esta tendència exterminadora, sumint la població en un estatisme forçat i concedint al turisme l'oportunitat de replantejar-se el present i el futur. Ara, amb tot este èxode en plena reactivació, cal saber si tornarem a la voràgine anterior o si, per contra, aprofitarem l'aturada per reinventar la nostra manera de viatjar.
Com es planteja esta problemàtica des d'un escenari, fent partícip el públic de la reflexió social? Des dels seus inicis, la companyia barcelonina José y sus Hermanas s'ha especialitzat precisament en això: remoure consciències des de l'originalitat i el desvergonyiment, documentant-se de manera exhaustiva i apostant per una proposta multidisciplinària que proporcione a l'espectador nous significats sobre allò que veu. El seu primer muntatge, Los bancos regalan sandwicheras y chorizos (2017) girava al voltant de la memòria sentimental i política, mentre que el segon, Arma de construcción masiva (2018), posava el focus en les diferents formes d'educació.
El tercer d'estos projectes escènics, Explore el jardín de los Cárpatos, arribarà els propers dies 4 i 5 de juny (19.30 hores) a La Mutant per pujar a les taules la problemàtica del turisme contemporani. En ell, exploren els conceptes de veritat i ficció mitjançant un llenguatge que abasta des dels cossos de les artistes fins a la música, passant pel vídeo o el text. “És un dispositiu híbrid on la realitat i el món digital es combinen més que mai, contribuint a crear un relat diferent sobre el tema”, assenyalen els seus responsables, per als quals Espanya “no només es va omplir d'hivernacles, sinó de desastres arquitectònics adaptats al turista. És clar que com a país som el resultat d'una equació molt senzilla: tomàquet, turisme i rajola al quadrat”.