
TELEVISIÓ
Vicente Ordaz defensa l’audiència per a À Punt i proposa més castellà a la programació
El president de la Corporació Audiovisual de la Comunitat Valenciana destaca la necessitat d'augmentar l'audiència de la cadena pública, tot mantenint la promoció del valencià com a llengua autòctona.
Dimecres, 02 de Abril del 2025 Tiempo de lectura:Vicente Ordaz, president de la Corporació Audiovisual de la Comunitat Valenciana (CACVSA), ha destacat en la seva primera compareixença davant la comissió de Radiotelevisió Valenciana i l’Espai Audiovisual de les Corts Valencianes que l’audiència ha de ser la gran prioritat de la cadena pública, À Punt. Ordaz ha ressaltat la necessitat de millorar les xifres d’audiència, argumentant que no és acceptable que la televisió valenciana siga la menys vista entre les autonomies amb només un 2,6% de quota el passat any.
Una de les mesures que proposa Ordaz per aconseguir aquest objectiu és incrementar la presència del castellà a la programació de la cadena, especialment en la retransmissió de pel·lícules i sèries, en què es podria oferir la possibilitat de canviar de llengua entre el valencià i el castellà. A més, s'ha mostrat disposat a estudiar la viabilitat d’incloure la retransmissió de corrides de toros, si aquestes resulten ser rendibles des del punt de vista de costos i audiència, una proposta que li va fer el diputat de Vox, Joaquín Alés.
Ordaz ha assenyalat que la cadena ha aconseguit algunes altes quotes d’audiència durant moments específics com les emergències relacionades amb la DANA o les lluvies de març, així com la retransmissió de les Falles. Tanmateix, ha reconegut que, una vegada passats aquests esdeveniments, À Punt ha tingut dificultats per mantenir un interès constant per la seva programació, amb una audiència habitual molt baixa.
Polèmica amb l’oposició
Les declaracions de Vicente Ordaz han provocat una forta reacció per part de l’oposició. Els grups PSPV-PSOE i Compromís han criticat la seva associació del baix índex d’audiència amb la presència del valencià, argumentant que la promoció de la llengua autòctona és una de les raons fonamentals per a l’existència de la cadena pública. Maria José Amigó, de Compromís, ha advertit que, si es redueix la presència del valencià, aquest es “quedarà arraconat”. A més, ha recordat que els moments d’altes audiències es van produir amb programació en valencià, com la pel·lícula “La mort de Guillem” i la sèrie “L'Alqueria blanca”.
Per la seva part, Mercedes Caballero, del PSPV-PSOE, ha subratllat que el valencià ha de continuar sent la llengua prioritària en la programació de la televisió pública i ha criticat que fins i tot les promocions dels programes es facen en castellà. Caballero ha qüestionat la tesi de que la introducció del castellà en la programació portarà una millora de l’audiència, mencionant que pel·lícules com “Silencio en la nieve” només van obtenir un 0,6% de share.
Una situació econòmica difícil però millorable
Ordaz ha aprofitat la seva intervenció per destacar que ha trobat un pressupost sanejat gràcies als 37 milions d’euros aportats per la Generalitat el passat any. Tot i així, ha explicat que el pressupost disponible per a la producció de continguts audiovisuals és de tan sols 11,5 milions d’euros, ja que més del 50% del pressupost ja està compromès per gestions prèvies. Va fer una comparativa amb altres televisions autonòmiques, com les de Catalunya, Euskadi, Andalusia i Madrid, que disposen de pressupostos molt més elevats.
A més, el president de la CACVSA ha anunciat que s’estan portant a terme diverses mesures, com la subrogació de 462 professionals de l’anterior societat anònima, la revisió de la Relació de llocs de treball i l’actualització del llibre d’estil, seguint els criteris de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.
En definitiva, Ordaz ha defensat que la cerca de l’audiència no és incompatible amb la promoció del valencià i ha destacat que les decisions de la cadena es prendran seguint aquesta línia d’equilibri entre ambdues qüestions.