
TRANSPORT
Els robatoris de coure amenacen la reobertura del metro el 21 de juny
FGV admet "tensió" davant la possibilitat que els furts de cablejat endarrerisquen la posada en marxa completa del servei, mentre reforça la vigilància per evitar nous actes vandàlics.
Dimarts, 20 de Maig del 2025 Tiempo de lectura:La reobertura completa de les línies de Metrovalència que connecten els municipis del sud de l’àrea metropolitana amb la ciutat de València, prevista per al 21 de juny, podria veure’s compromesa per una onada de robatoris de coure que ha afectat greument els treballs de reconstrucció.
Segons ha informat Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), en els darrers mesos s’han detectat diversos robatoris de cablejat de la catenària en diferents trams afectats per la DANA. Aquesta nova problemàtica se suma a les dificultats tècniques i logístiques que ja complicaven la reparació de les infraestructures ferroviàries. Els lladres aprofiten la inactivitat de la línia —amb una extensió de 50 quilòmetres— per sostraure el material, especialment en zones amb difícil accés.
FGV ha presentat denúncies davant la Guàrdia Civil i la Policia Autonòmica, que han incrementat la vigilància a les zones més vulnerables. A més, l’empresa ha desplegat recursos propis com un vehicle bimodal per facilitar les tasques en trams de difícil accés.
Preocupació per l’impacte en els terminis
Des de FGV reconeixen que "la situació és preocupant" i que s’està treballant contrarellotge per mantindre el calendari previst. Tot i que el compromís és recuperar el servei complet abans que acabe juny, admeten "una certa tensió" davant la possibilitat d’un nou endarreriment.
Els furts, que inicialment es concentraven a la Ribera, s’han estés recentment a municipis de l’Horta Sud. A banda del perjudici econòmic pel material sostret, FGV alerta que la reposició del cablejat suposa un contratemps important, ja que obliga a adquirir nous equips i reorganitzar les tasques de reparació.
Últims treballs abans de la reobertura
FGV té previst reunir-se en breu per avaluar l’impacte dels robatoris i estudiar les opcions per garantir la reobertura a temps. L’empresa destaca l’esforç fet fins ara, amb actuacions com la reconstrucció de la passarel·la sobre el barranc del Poyo, l’adequació de sistemes de drenatge, cunetes, talussos i terraplens, així com la reposició d’instal·lacions elèctriques, de telecomunicacions i tancaments.
"Estem en la recta final", afirmen fonts de l’empresa, que avancen que pròximament es faran proves amb trens per verificar l’estat de la infraestructura. Mentrestant, la vigilància s’ha intensificat per frenar l’onada de robatoris i evitar més interferències en el calendari de reobertura.