Diumenge, 07 de Setembre del 2025

Actualitzada Diumenge, 07 de Setembre del 2025 a les 12:17:15 hores

  
TRANSPORT

Ja està obert el pas vianant que connecta Joaquín Sorolla amb la estació del Nord

El nou passeig impulsat per Adif de 400 metres facilita la connexió entre les dues estacions ferroviàries, però genera crítiques pel seu disseny enmig de l'onada de calor.

Dimarts, 08 de Juliol del 2025 Tiempo de lectura:
FERNANDO BENJUMEA

Des del passat 1 de juliol, València compta amb un nou corredor per als vianants que uneix les estacions de Joaquín Sorolla i València Nord. La infraestructura, impulsada per Adif Alta Velocitat, busca millorar la connexió entre les dues terminals mentre avancen les obres del Canal d’Accés i la remodelació de la parada d’alta velocitat. No obstant això, a només una setmana de la seua obertura, el nou itinerari ja ha generat crítiques entre els usuaris, que lamenten la falta d’ombres i protecció davant la intensa calor d’estiu.

 

El trajecte, de 400 metres i obert a l’aire lliure, està dissenyat com una via funcional, accessible i segura, amb una duració estimada de set minuts a peu. Però en ple juliol, amb temperatures que freguen els 38 graus, creuar-lo s’ha convertit en tot un repte per als viatgers i veïns.

 

Diseny pensat per a la comoditat… en paper

 

El recorregut disposa de dos accessos —un a cada estació— i compta amb una nova plaça vianant al costat sud, pròxima a Joaquín Sorolla. El primer tram, de 135 metres i amb una amplària de 5,3 metres, incorpora una marquesina per generar ombra. A la part central, s’han habilitat dues zones de descans amb bancs i pèrgoles elevades, i un tram intermedi de 140 metres amb elements visuals i pèrgoles lineals. Finalment, l’últim segment, de 85 metres, condueix directament a València Nord.

 

Tot i les bones intencions del projecte, l’espai queda curt davant de la necessitat real de protecció climàtica. Ni arbres ni cobertes contínues protegeixen els caminants d’una calor cada vegada més extrema en la ciutat.

 

Vigilància, senyalització i accés temporal

 

El passeig incorpora 19 càmeres de videovigilància connectades al Centre de Control d’Estacions i estarà operatiu de manera provisional fins a la finalització de les obres de gran envergadura en l’entorn ferroviari. També està prevista la instal·lació de teleindicadors amb informació en temps real sobre horaris de trens.

 

Amb un pressupost de 2,3 milions d’euros, el projecte va tindre ja un primer ús durant les Falles com a pas provisional per l’elevada afluència de públic. Ara, entra en funcionament oficial mentre duren els treballs de transformació de l’àrea.

 

Suport europeu i objectius sostenibles

 

La iniciativa compta amb finançament de la Unió Europea a través del programa NextGenerationEU i el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. A més, s’alinea amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible, especialment en àrees com la salut, la innovació i la sostenibilitat urbana.

 

Tot i això, les primeres impressions dels usuaris assenyalen una mancança clau: l’adaptació climàtica. “És com creuar un desert”, comenta una viatgera habitual. El repte, ara, és convertir aquest pas provisional en una solució realment amable amb les persones i amb el clima de la ciutat.

Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.