EDUCACIÓ
La meitat dels adults espanyols suspenen en ortografia, segons Smartick
Informe Smartick 2022: Domini de la comprensió lectora i gramàtica a Espanya
Dimecres, 01 de Juny del 2022 Tiempo de lectura: L'habilitat lectora juga un paper fonamental en el procés formatiu de les persones, independentment de l'edat o del nivell educatiu, però sembla que es tracta d'una assignatura pendent. D'acord amb l'últim informe PISA publicat, 1 de cada 4 espanyols acaba la seua escolaritat sense tindre una bona comprensió lectora i la meitat experimenta problemes d'aprenentatge per la dificultat per a entendre i interpretar textos. Alguna cosa que no sols afecta a assignatures com a llengua i literatura, sinó que repercuteix notablement en el resultat de la resta de matèries, incloses les matemàtiques.
El sistema escolar actual té alguns problemes per a obtindre bons resultats dins de les aules, però la nova normalitat educativa podria millorar el rendiment dels menors en un termini relativament curt. El fet és que estudiar amb recursos digitals fa que els estudiants retinguen entre un 25% i un 60% més d'informació, d'acord amb el Fòrum Econòmic Mundial, que afirma que l'e-learning requereix entre un 40% i un 60% menys de temps per a adquirir coneixements. A més, el Ministeri d'Educació va plantejar el mes de novembre passat un canvi per a potenciar l'aprenentatge de la comprensió lectora i l'expressió oral i escrita, per la qual cosa tot sembla apuntar cap al canvi en positiu.
Per a comprovar el grau de coneixements gramaticals i ortogràfics a Espanya, Xile, Colòmbia, Mèxic i el Perú, el mes de febrer passat, el mètode d'aprenentatge en línia de matemàtiques i lectura per a xiquets de 4 a 14 anys, Smartick, va posar en marxa un repte mitjançant un test de 10 preguntes, dividides en comprensió lectora, ortografia, *morfosintaxis i morfologia. En el repte han participat 18.555 persones, 10.000 d'elles a Espanya, de diferents edats (de 4 anys d'ara en avant) i amb diferent grau de formació.
Els resultats obtinguts del repte s'han presentat sota el títol Informe Smartick 2022: Domini de la comprensió lectora i gramàtica a Espanya, en la qual han participat experts de la Universitat de Màlaga, Universitat d'Oviedo i Universitat Autònoma de Madrid. Dels 5 països analitzats, només tres aproven i dos suspenen. Malgrat obtindre un aprovat, Espanya és la que millor nota aconsegueix, amb un 5,6, seguida de Xile (5,2) i el Perú (5). Per part seua, Mèxic (4,9) i Colòmbia (4,6) no aconsegueixen aprovar el test.
Comprensió lectora
Si analitzem les respostes de l'apartat de comprensió lectora, Espanya es torna a situar en primera posició amb un 83,6% de respostes correctes, seguida de Xile (73,2%), Colòmbia (71,1%), Mèxic (70,7%) i el Perú (65,9%).
Al nostre país, les persones amb millor comprensió lectora són les que se situen en el rang d'edat dels 40 a 49 anys (85,9%) i dels 30 a 39 anys (85,5%). Per contra, els menors de 4 a 11 anys (etapa que correspon a l'última etapa de preescolar i educació primària) són els qui pitjors resultats obtenen amb un 64,2% d'encerts, seguits dels majors de 60 (73,4%).
En aquesta categoria existeix una relació directa entre el grau d'estudis i les capacitats de comprensió dels textos. Així, les persones amb un doctorat o un màster obtenen un 87,5% d'encerts; amb carrera universitària, un 86%; els estudiants de batxillerat, un 82,8%; amb secundària, un 77,3%, i els resultats més baixos es perceben en els qui només compten amb l'educació primària, un 72,5%.
Ortografia
Suspés general en ortografia o almenys això és el que es desprén del test realitzat per *Smartick. Malgrat ser els primers entre els 5 països analitzats, els espanyols només aconsegueixen un 45,1% d'encerts, seguits dels mexicans (43,7%), els peruans (41,9%), els xilens, (40,8%) i, en última posició, els colombians (36%).
En l'actualitat, són molts els que comparteixen la idea que els joves escriuen mal (o pitjor que abans) a causa de l'ús de la tecnologia i sembla que, a Espanya, la premissa es compleix. Els joves amb edats compreses entre els 19 i els 24 anys aconsegueixen obtindre únicament un 42,6% de respostes correctes, mentre que els majors de 60 anys aconsegueixen l'aprovat amb un 54% d'encerts.
Quant al grau de formació, els espanyols amb doctorat o màster tornen a aconseguir els millors resultats en aquesta categoria, aconseguint el 51% de respostes encertades i convertint-se en els únics que aproven. Per darrere, se situen els espanyols amb estudis universitaris (47,3%), els estudiants de batxillerat (42,6%), els d'educació primària (42,2%) i, finalment, els de secundària (37,9%).
Morfosintaxis
España també obté la primera posició en la categoria de *morfosintaxis (formació de les paraules i la relació entre elles per a formar oracions) amb un 59,7% d'encerts. Per darrere se situen: el Perú, amb un 52,9%, i Xile, amb un 52,7%. Colòmbia i Mèxic, amb un 48,5% i un 47%, respectivament, no aconsegueixen l'aprovat.
Centrant-nos en Espanya, i diferenciant per edat, en l'estudi s'observa que els pitjors resultats els obtenen els menors de 4 a 11 anys amb un 49,3%, una cosa totalment comprensible en estar en procés d'aprenentatge d'aqueixa part de la gramàtica. Els espanyols d'entre 50 i 39 anys són els que millors resultats obtenen, amb un percentatge de respostes encertades del 66,1%.
A major nivell formatiu, millor puntuació. Així, els doctorats tornen a ser els que aconsegueixen la major puntuació, amb un 67%, per davant dels universitaris (64,2%), els estudiants de batxillerat (55,3%), secundària (49,7%) i primària (48,8%).
Morfologia
Els pitjors resultats del Repte de Lectura Smartick s'obtenen en aquesta categoria, on cap país aprova. Espanya aconsegueix un 41,4%; Xile, un 40,3%; el Perú, un 38,8%; Mèxic, un 35,8%, i, en última posició, Colòmbia, amb un 32,5%.
Posant el focus a Espanya i analitzant les dades per edats, les persones que millors resultats mostren són els menors de 4 a 11 anys, amb un 57,2%, seguits dels de 12 a 19 anys (48,3%), edat que correspon amb secundària. A la cua de la categoria se situen els espanyols d'entre 30 i 39 anys, que només aconsegueixen aconseguir el 39,5%.
En la categoria de morfologia la formació sembla no guardar una estricta relació amb els resultats obtinguts. Si bé els doctorats i els universitaris aconsegueixen aconseguir les millors xifres, 46,4% i 43,4%, respectivament, les persones que només compten amb educació primària ocupen el tercer lloc del rànquing (39,5%), per davant dels estudiants de batxillerat (38,2%) i secundària (36,3%).
“Amb aquest estudi hem volgut desmitificar que els mètodes d'ensenyament i el coneixement de la llengua empitjoren al llarg dels anys i per l'ús de la tecnologia. Així, ho demostren els resultats, que evidencien que el problema és el mètode tradicional d'entendre i educar en la llengua, alguna cosa que pot millorar amb els nous recursos digitals que s'estan introduint en el sistema educatiu”, afirmen Daniel González de Vega i Javier Arroyo, fundadors de Smartick. “Entendre i comprendre la llengua és important per a poder aconseguir objectius acadèmics en totes les àrees. Per això, és essencial que es canvie la forma que tenim d'ensenyar. Si atenem la piràmide d'aprenentatge d'Edgar Dona-li, veurem que secundar-se en activitats relacionades amb els textos augmenta l'efectivitat de l'aprenentatge en un 75% i ara comptem amb diferents mètodes digitals d'aprenentatge i aplicacions que poden aconseguir aqueixos resultats”.
Pots consultar l'informe complet ací



